Редакція громадсько-політичного видання "Прес-Центр"
18002, м. Черкаси, вул. Гоголя, 137 оф. 20
Телефони: (0472) 564-664 – творчий та рекламний відділи.
(0472) 546-806 – бухгалтерія. друкувати ...

23.03.2007 15:11

Черкаська "Пчелка"


Іллюстрація до новини "Ось таким він був – перший дніпровський пароплав
Ось таким він був – перший дніпровський пароплав "Пчелка"
Поява перших дніпровських пароплавів пов'язана з іменем графа Воронцова. Побачивши 1815 року пароплав на річці Неві, граф вирішив і собі побудувати подібний.

Виписав з-за кордону німецьких механіків, аби ті керували роботою 1500 кріпаків, та привіз необхідні для будівництва матеріали й паровий двигун. У 1820 році у Мошенському маєтку на річці Вільшанці було зведено примітивну пароплавобудівну верф. Першим пароплавом, побудованим на ній, була "Пчелка". Установленням та регулюванням парового двигуна у 6,5 кінських сил керував місцевий досвідчений коваль Вернигора.

23 квітня 1823 року всі роботи було закінчено і білосніжна "Пчелка", оснащена водяними колесами і трубою-димарем, попливла Вільшанкою до Дніпра. Пароплав наблизився до черкаського берега, намагався пристати, щоб задовольнити цікавість міщан, але завадили численні мілини та плоти. Довелось спуститися нижче від міста. Потрібно зазначити, що по Дніпру через підводні камені й великі мішки пароплавам було безпечно ходити лише засвітла. Згодом на тому місці, де "Пчелка" не змогла підійти близько до берега, з'явилася пристань. На урочистостях з нагоди спуску на воду першого пароплава був присутній і київський губернатор, церемонію супроводжувала музика духового оркестру.

27 квітня 1823 року пароплав із Черкас прибув до Катеринослава. Так пройшов перший рейс першого дніпровського пароплава. Упродовж двох років "Пчелка" відбуксовувала баржі. Під час великої повені граф Воронцов переправив "Пчелку" через дніпровські пороги вниз до Херсона, де збув пароплав місцевому поміщику. Тут, під час урагану в районі Голої Пристані, пароплав затонув.

У 1823 році у Мошнах (нині Черкаського району) побудували і другий пароплав – "Надія". Судно повторило долю попередника. До 1925 року воно ходило в межах середнього Дніпра, а потім було продане херсонським підприємцям. "Надія" може по праву вважатися першим морським пасажирським пароплавом в Україні – вона здійснювала рейси до Одеси.

1853 року було збудовано перший на Дніпрі металевий пароплав "Українець" (на Мліївському машинобудівному заводі братів-підприємців Яхненків і Симиренків). У 1846 році на Черкащині з'явилися пароплави генерала Мальцева. У Черкасах було споруджено причал і невеликий будинок-вокзал. З 1850 року здійснював по Дніпру свої рейси пароплав "Вісла", що належав поміщику Пуловському. Починаючи з 1858 року, коли в Києві було створено акціонерне "Товариство пароплавства на Дніпрі та його притоках", Черкаси починають розвиватися як річкове портове місто. З'явилися нові професії, пов'язані з річковим транспортом, – машиніст, шкіпер, кочегар, лоцман (керманич) тощо. Поблизу урочища Митниця виросло пристанське господарство з причалами, складами та адміністративними будинками. У 1860 році по річці ходило 21 парове судно, а через 20 років їх було вже понад 60. На Дніпрі встановили бакени, аби пароплави без проблем проходили фарватер уночі.

Підготував: Ксенія НАЗАРОВА
Джерело: Прес-Центр