Редакція громадсько-політичного видання "Прес-Центр"
18002, м. Черкаси, вул. Гоголя, 137 оф. 20
Телефони: (0472) 564-664 – творчий та рекламний відділи.
(0472) 546-806 – бухгалтерія. друкувати ...

14.12.2011 10:24

Канівський міст: був залізничним, став історичним


Статус пам’ятки історії місцевого значення надала Канівська міська рада Канівському залізничному мосту, а точніше сказати – тому, що від нього залишилося...

Таке рішення 8 грудня було прийняте на пропозицію заступника міського голови Канева Ігоря Ренькаса. Канівські депутати, визнавши частину споруди мосту пам’яткою історії місцевого значення, запропонували урядовим структурам внести цей об’єкт до Державного реєстру нерухомих пам’яток України.

В архіві місцевого краєзнавця Івана Сорокопуда є інформація про відкриття мосту. Про це писала газета "Соціалістична перемога" 24 липня 1932 року: "Сьогодні... відкрито наскрізний залізничний рух через Дніпро з Канева до Золотоноші. До 1 січня 1933 року зімкнути рейки Канева з Миронівкою!.." Міст будували 1,5 року. Працюючи на будівництві, місцеві жителі отримували трохи харчів, що давало змогу вижити під час Голодомору 1932–1933 років.

Влітку 1941 року фашисти рвалися до переправ через Дніпро, і одним з найважливіших об’єктів для них був Канівський залізничний міст. Тому саме на Канів противник кинув значні сили. Битва за Канівську переправу тривала з 13 до 16 серпня 1941 року. Врешті залізничний міст через Дніпро поблизу Канева був підірваний спеціалістами НКВС. Зі знищенням мосту було кинуто напризволяще тисячі людей – червоноармійців, поранених та цивільне населення – які намагались переправитись на лівий берег Дніпра...

Під час окупації міст намагалися відновити, та цьому завадила підпільна диверсійна група. Відомості про її діяльність подаються у доповідній записці члена ВКП(б) Канівської парторганізації Ситнікова від 23 лютого 1945 року: "Было осуществлено следующее: 1. Выведен из строя мотор катера, обеспечивавшего перевозку строительных материалов. 2. Затоплена баржа "Дуб" с болтами для решетовки моста. 3. Выведен из строя и затоплен понтон. 4. Из баллонов, предназначенных для автогенной резки ферм моста, выпускали кислород. Кроме этого, в массовом масштабе и систематически проводились акты саботажа путем разбазаривания необходимого инструмента и спаиванием спиртными напитками представителей немецких властей на мосту. В результате... железнодорожный мост через реку Днепр восстановлен не был".

У повоєнний час міст так і не було відбудовано, натомість діяла паромна переправа. Після 1964 року, коли почала споруджуватись Канівська ГЕС, міст тимчасово відновили, щоб підвозити будматеріали. Але зі спорудженням дамби потреба в ньому відпала, так він і залишився руйнуватися над дніпровськими водами.

Підготував: Ольга IСАЄВА
Джерело: Прес-Центр