Громадсько-політичне видання "Прес-Центр"

Інтерактивна карта Черкаського р-ну. Потрібен Flash.
З
10.04.2014 12:53

Герой-капітан морського тральщика "Черкаси" з Великих Бірок


Найдовше чинив спротив російським окупантам тральщик "Черкаси" на чолі з капітаном Юрієм Федашем.

Як відомо, морський тральщик "Черкаси" був останнім з українських військових кораблів у кримських водах, який гордо ніс на флагштоку прапор України, а екіпаж зберіг вірність Україні і відважно та грамотно чинив спротив штурмовим групам російських окупантів. Його командир, капітан 3-го рангу ВМС України Юрій Федаш, розповів багато цікавих моментів із власного життя та про той непростий час, коли корабель опинився в оточенні російських загарбників.

Юрій Петрович закінчив НВК "Великобірківська ЗОШ І-ІІІ ст.-гімназія ім. С. Балея" 1997 року. В той час Тернопільський район був одним із шефів Севастопольського військово-морського інституту.

Керівники місцевих господарств навідувались у Крим, а на Різдво і Великдень офіцери з сім’ями із Севастополя приїжджали у Галичину знайомитися з українськими традиціями. "Коли я закінчував 10 клас, на Різдво наша родина приймала сім’ю військового з Севастополя, – розповів, виступаючи перед шкільною громадою селища Великі Бірки, Юрій Федаш. – Голова сім’ї був командиром підводного човна. У невимушених розмовах за столом він розповів чимало захоплюючих історій про свої професійні будні. Я захопився і зробив свій вибір щодо майбутньої професії. Відтак незабаром став студентом Севастопольського військово-морського інституту ім. П. Нахімова, де навчався 5 років". Першим місцем роботи Юрія Федаша стала служба на середньому десантному кораблі "Кіровоград", тут 4 роки він служив командиром. У 2006 році командир тральщика "Черкаси" запросив Юрія очолити частину команди його судна. Згодом став старшим помічником командира цього корабля. І майже два останні роки є командиром "Черкас".

– Так довго моїй команді вдалося тримати оборону завдяки високому рівню вишколу, –сказав Юрій Федаш. – Екіпаж тральщика "Черкаси" – один із кращих у Військово-морських силах України. Про це знали і наші російські "колеги", з якими ми часто зустрічалися під час навчальних змагань зі стрільби у попередні роки. Мій екіпаж постійно займав призові позиції.

Причину поразки у боротьбі за АР Крим Юрій Федаш вбачає у відсутності чітких наказів від Міністерства оборони України, а зміну керівництва в такий відповідальний момент розцінює як злочин проти країни. "Забороняючи застосовувати зброю, нас тиждень тримали в автономному режимі, – сказав Юрій Петрович. – Останні три дні я неодноразово просив дозволити застосувати зброю, таким було бажання і всього екіпажу". Не готовими боротися були лише 12 осіб з екіпажу корабля, з них два офіцери – старший помічник капітана і штурман, які зійшли з тральщика у перші дні атаки. Після другого прориву ще четверо військових не витримали психологічної напруги і підняли паніку, відтак також залишили судно. Вчасно виявити розповсюджувачів паніки – дуже важливий момент у роботі командира, впевнений Юрій Федаш.

Склад екіпажу тральщика "Черкаси" – це 72 особи, з них сім офіцерів, чотири мічмани, старшини, матроси. Щодо національного складу, то 40% – вихідці з Західної України, ще 40% мешканців – з інших областей материкової України, решта 20% – кримчани. Призначення тральщика "Черкаси" – пошук та знищення всіх видів мін. Довжина корабля – 61 метр, ширина – 9 м, висота – 22,5, водотоннажність – 900 тонн. Судно було озброєне 4 одиницями артилерійського обладнання, водометами і приладами пошуку та знищення мін. Словом, боєздатне, але недостатньо, щоб вести бойові дії з великими кораблями Росії. На один тральщик припадало 5 габаритних кораблів противника.

"Я не хотів, аби кошти, які держава витратила на моє навчання, пішли намарне – весь досвід моя команда застосувала цілком, – переконаний Юрій Федаш. – Насправді, не так все страшно, як здається. Російські військові боялися не менше за нас, вони здавалися мені менш хоробрими від українців. Одягнувши військову форму, красувалися, але, в принципі, нічого не зробили. Умовну бойову роботу продемонстрував лише тральщик "Черкаси". Значну допомогу ми отримали від кримських татар, з якими одразу порозумілися. У ті дні мені телефонував командир кримського угруповання, підконтрольного Росії, з вимогою, аби я припинив маневри". Цей час дорого їм коштував – один день вартував близько 1 мільйона доларів. 40 кілометрів узбережжя озера Донузлав було щільно оточене військовими, проти нас працювала авіація, артилерія, великі кораблі.

– Я був готовий вийти у відкрите море раніше, ще до заблокування озера Донузлав. Знав, як це зробити, адже напередодні власними силами провів розвідку з друзями-спецназівцями та професійними водолазами, – сказав Юрій Федаш. – Але я не міг залишити там своїх бойових друзів. Кораблі у Севастополі на той час були вже заблоковані. В озері Донузлав знаходилися вісім українських суден. Насправді, виходити у відкрите море наказ прозвучав, але дуже скоро був призупинений контр-адміралом Денисом Березовським. Тоді ще ніхто не знав, що він – зрадник. У нас був план Б – іти на мілководдя, великі кораблі не змогли б нас там переслідувати. Стріляти росіяни теж не могли, я проводив он-лайн зйомку подій, і вони знали про це, адже велася війна без прицільних пострілів. Прибережними районами я планував вийти у порт Одеси. Команда запакувала свої цінні речі у водонепроникні обладунки, ми тренувалися покинути корабель під час можливого затоплення. Часто відпрацьовували негайну евакуацію, для цього були всі засоби. Також ми хотіли відтягти буксир, який перешкоджав вихід із Донузлаву. Шестеро військових на ньому ми могли легко здолати, бачили, що вони перелякані і нездатні чинити опору. Але команди з Києва не було... Коли тамбовський спецназ уже заходив на корабель, я сам відчинив їм двері і попросив до розмови старшого з них. Звісно, це був ризик, адже цілком можливо, що за такий нахабний жест до мене могли застосувати силу. Але командир вийшов на розмову і навіть з захопленням оцінив роботу "Черкас", з повагою поставився до нашого екіпажу. Всі мої умови були виконані, перша з яких – український прапор не спускатиму.

Росіяни вирішили, що за продемонстровану відвагу екіпаж тральщика "Черкаси" повинен вийти достойно. Один з їхніх керівників сказав, що не впевнений у подібній відвазі та професіоналізмі російського флоту. Росіяни неодноразово пропонували Юрію Федашу високі службові посади, особливо після виходу на сушу.

"Звісно, я відмовився, – прокоментував Юрій Петрович. — Адже після такого ризику життям членів своєї команди перейти на бік ворога вважаю безглуздим вчинком".

Командир "Черкас" вважає, якби з Києва дали наказ стріляти ще в перші дні окупації Криму, стан справ був би кардинально іншим, успішним для України. "Російські угруповання на той момент були надто слабкими, – переконаний Юрій Федаш. – Зараз бачу покращення ситуації в Чорному морі, ледве-ледве позиції української оборони відновлюються, нарешті визначилися з боєздатністю. Зараз ведуться переговори з російською стороною у Москві щодо передачі українських кораблів, які до останнього не здавали своїх позицій, Україні". На постійному зв’язку з командиром тральщика "Черкаси" Юрієм Федашем сьогодні є 44 військові моряки, готові у будь-який момент виконувати команди керівника.

27 березня Черкаська міська рада присвоїла командиру тральщика "Черкаси" Юрію Федашу звання почесного громадянина міста Черкаси. Як зазначив під час зустрічі Великобірківський селищний голова Роман Мацелюх, на найближчій сесії Великобірківської селищної ради буде розглядатися положення про присвоєння Юрію Федашу звання почесного громадянина селища Великі Бірки.

За матеріалами "Номер один".

Підготував: Ірина ЮРКО
Джерело: Прес-Центр

Версія для друку


Коментарі
Коментарі можут залишити лише зареєстровані користувачі.
Cкористайтесь формою авторизації, якщо у вас не відкрито аккаунт зареєструйтесь.
Варто почитати

MARKETGID NEWS


Украинская Баннерная Сеть

 

 

JOIN.UA

Погода, Новости, загрузка...

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

MARKETGID NEWS

Останні новини

Повна стрічка новин

Керівник проекту:Віталій Латишев;

Дизайн та флеш: Дмитро Гончаренко

bigmir)net TOP 100